Indikace ke klinicko-logopedickému vyšetření dětí a dorostu
Návštěva logopeda je doporučena
Ihned:
- Je-li u Vašeho dítěte stanovena jedna z následujících diagnóz – smyslové postižení (sluchové, zrakové..), rozštěpové vady obličeje, dětská mozková obrna, poruchy autistického spektra, mentální retardace či jiné vzácné syndromy
- Má dítě obtíže s vývojem pohybu a řeči
- Začne – li koktat
- Při stagnaci nebo regresi v psychomotorickém vývoji
- Za účelem diferenciální diagnostiky (zejména u vývojové dysfázie a poruch autistického spektra)
- Má – li obtíže s přijímáním potravy (špatné kousání, bolestivé polykání, reflux)
Při tříleté preventivní prohlídce, vhodné i ve dvou a půl letech:
- Nerozumí
- Nemluví
- Málo mluví, má omezenou slovní zásobu, neužívá gesta
- Neumí říkanku, písničku
- Netvoří souvětí, špatně skloňuje a časuje
- Je méně soustředěné/zvýšeně neklidné a obtížně se s ním domlouváme
- Podezření ze strany rodičů na vadu sluchu (která se ovšem na ORL/foniatrii nepotvrdila)
- Není dítěti rozumět
- Zpožďování vývoje řeči v přirozeném vícejazyčném prostředí
Při pětileté preventivní prohlídce:
- Nerozumí delším a složitějším větám, neorientuje se podle předložek
- Nezná básničky, obtížně se je učí
- “Slyší jen to, co chce, a nedbá.”- výpověď rodičů
- Nerado naslouchá pohádkám, má obtíže s výbavností slov
- Chudá větná skladba (málo souvětí)
- Dosud má obtíže s určením a pojmenováním základních barev/tvarů a s časovými pojmy
- Patlá, huhňá, přičemž nemá ani rýmu nebo zbytnělou nosní mandli
Od šesti let:
- Při jakémkoliv přetrvávajícím artikulačním nálezu a jevech výše popsaných
Ve školním věku:
- Při podezření, že nám dítě méně rozumí a má výukové potíže
- Týká se i středoškoláka, zejména tehdy, pokud u něho byla dříve stanovena specifická porucha učení (dyslexie, dysgrafie…) a přetrvávající obtíže s výukou cizího jazyka